Доколко е полезна новата антистрес играчка, обяснява психологът Теодора Пампулова
Снимка: Guliver / iStock
Децата луднаха по „Спинър“ – новата играчка, която вече набира популярност сред българските тийнейджъри. Дали ще бъде поредното "чудо за три дни", като играта на покемон, или ще се превърне в залвадяваща мания? Доколко е полезна?
Преди декември 2016 г. търсенето в Google на "fidget spinner" всъщност не съществува, докато днес в по-голяма част от училищата в САЩ и Европа играчката е използвана толкова често, че вече е забранена за внасяне в класните стаи.
Fidget спинър е направен от пластмаса или силикон и е с хибридни керамични лагери. На пазара се предлага голямо разнообразие – различни цветове, такива, които светят и издават звуци. Цената им е напълно достъпна - около 8 лв.
Създателката на „Спинър“ Кетрин Хетингер определя изобретението си като антистрес играчка. Тя дори твърди, че може да бъде полезен за аутисти, силно тревожни деца, хлапета с лека умствена изостаналост, с хиперактивност с дефицит на внимание.
Мненията и впечатленията относно джаджата обаче не са единодушни.
Родителите
Родители на деца с аутизъм и хиперактивност твърдят, че „Спинър“ е много полезен и е повлиял позитивно върху психическото състояние на децата им.
Играчката осигурава т.нар. сензорен опит и манипулацията с нея е приятна, а как се използва всяко дете с достъп до интернет може да научи в YouТube.
Децата
Те ги използват не само за забавление, но и когато се чувстват напрегнати или им е скучно. Твърди се, че „Спинър“ служи за по-добра концентрация и засилва вниманието.
Той може да се използва и по време на учене, което при някои деца е съпроводено с манипулиране с химикалка или молив, дъвчене на дъвка, потропване с крак и други стереотипни движения.
Снимка: Guliver / iStock
Терапевтите
Психотерапевтите и психолозите, които работят с деца, често използват различни материали и предмети, за да повлияят върху сензитивността:
топки, пясък, глина и т.н
Без изследвания обаче не може да се твърди със сигурност дали „Спинър“ влияе върху концентрацията и вниманието и ако да – по какъв начин.
Към момента няма данни дали играчката подобрява състоянието на децата с разстройства в развитието, въпреки, че подобрява менталните функции и концентрацията. Еднотипните движения, от своя страна, са полезни при този тип деца за овладяване на агресията и автоагресията, защото ги успокояват, а и като възможност за релаксация.
Те могат да манипулират с играчката не само с ръце, но и с крака.
"Използването на това приспособление е по-вероятно да разсейва, отколкото да е от полза за хората с хиперактивност с дефицит на внимание", твърди обаче Марк Рапорт, клиничен психолог от University of Central Florida.
Повечето клинични психолози и терапевти са по-склонни да приемат, че фината моторика, свързана с боравенето с играчката, активира дяловете в мозъка, отговорни за активацията и поддържането на вниманието.
Така, ако за напълно здравите деца „Спинър“ може да „служи“ за разсейване в училище, то за децата с аутизъм и хипарактивност може да бъде много полезна, за да се концентрират при учене и усвояване на материал. За по-голяма достоверност на тези твърдения обаче са необходими експериментални данни.
Учителите
Според част от ресурсни учители и училищни психолози „Спинър“ може да бъде част от успешна стратегия за справяне с неприемливото и агресивно поведение на учениците с хиперактивност, на тези с лека умствена изостаналост и аутизъм, и следва да е част от интериора на повечето класни стаи в европейските и американските училища.
Повечето български учители са на противоположното мнение – според тях учениците използват играчките не, за да се фокусират, а за да се забавляват и по този начин пречат на останалите. Често дори се налага да бъдат прибирани от учителите, за да може да продължи учебният процес, но няма забрана за внасянето им в училищата в страната.
Теодора Пампулова е детски психолог и психотерапевт с частна практика, училищен психолгог, сертифициран медиатор от министерство на правосъдието и координатор на Дружеството на психолозите в Пловдив и региона. Пише статии в областта на детската психология и развитие, работи с деца от 2 до 18-годишна възраст и с техните семейства.
Медената къщичка е красива и ефектна украса за празника, която може и да се яде.
Снимка: Shutterstock
Полезните навици да се хапват полезни храни могат да помогнат на детето за този проблем.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари